ابزار وبمستر

پشتیبانی

ابزار هدایت به بالای صفحه

X بستن تبليغات

سوغات سمنان

معرفی و عرضه سوغات سنتی شهر سمنان

سوغات سمنان

معرفی و عرضه سوغات سنتی شهر سمنان

درباره سایت
سوغات سمنان

کماچ و بغسمات باقری تنها مرکز پخت به روش سنتی در سمنان میباشد.
سوغات سنتی سمنان شامل کماچ ، بغسمات تازه و بغسمات خشک ( نان چای ) میباشد، که بدلیل دشوار بودن تهیه خمیر این سوغات خوشمزه، اصیل و سنتی که قدمتی 150 ساله دارد به فراموشی سپرده شده. شیرمال هم یکی دیگر از سوغات سمنان میباشد تهیه شیرمال تنها 15 الی 20 سال هست که رونق پیدا کرده و بعنوان سوغات سمنان معرفی شده. ما تنها مرکز تولید سوغات اصیل سمنان به روش پخت سنتی هستیم. امیدوارم بتوانیم با معرفی بیشتر و عرضه این محصول به روش سنتی در زنده نگه داشتن نام و سوغات اصیل این شهر تاریخی سهمی به سزا داشته باشیم.

نماد اعتماد الکترونیکی

ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی

logo-samandehi

آلبوم رسمی سوغات سمنان در لنزور

thumbnail_lenzor_semnan_soghat4.png

تبلیغات

نظر سنجی
آخرین نظرات
  • ۱۸ آبان ۹۴، ۲۱:۱۰ - تینا
    عالیه

بازار سمنان

این بازار، در حدود ۱۸۰ سال قبل، در اوایل سلطنت سلسلهٔ‌ قاجاریه ساخته شد. بازار سمنان که به سبک معمارى سنتى ایران با سقف‌هاى خشتى و آجرى، متناسب با وضعیت آب و هواى خاص منطقهٔ‌ کویرى ساخته شده بزرگ‌ترین مرکز خرید و فروش کالاهاى تجارتى است. در گذشته، بازار عمومى شهر متشکل از راسته بازار و بازار شیخ علاءالدوله (بازار مرده‌‌ها) بوده است. بازار عمومى به دو قسمت شمالى و جنوبى تقسیم شده است: بازار شمالى که تقریباً ۱/۵ کیلومتر طول دارد و کماکان به نام قدیمى خود راسته بازار خوانده مى‌شود، از بالاى شهر یعنى تقاطع خیابان‌هاى نظامى و یغما (شهدا) آغاز مى‌شود و تا خیابان امام خمینى ادامه مى‌یابد.

این بازار، داراى سقف و تاق ضربى است که روى تاق‌هاى جناغى استوار شده است. پنجره‌هاى شیشه‌اى بزرگ بر بام آن نصب شده است که نور داخل بازار را تأمین مى‌کند. راسته بازار سابقاً شامل ۲۵۴ باب مغازه بود. در این بازار سه حمام و پنج مسجد و چهار کاروان‌سراى مخروبه و یک تکیهٔ بزرگ به نام ناسار وجود دارد. تکیهٔ ناسار روبروى خیابان کوچک شهید اعوانى واقع شده، داراى یک سالن بزرگ براى انجام مراسم سوگوارى ایام ماه محرم و تقریباً ۲۵ باب مغازه است که بر بالاى آن ایوان و بالکن سرتاسرى به چشم مى‌خورد. بزرگ‌ترین آب‌انبار سمنان و یک مسجد کوچک در این تکیه قرار دارد. سقف تکیه را شیروانى بزرگ با پنجره‌هاى مشبک پوشانده است. در جریان نوسازى سال‌هاى ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰، دو سردر بسیار زیبا در شمال و جنوب راسته بازار ساخته شد. بازار جنوبى در امتداد راسته بازار است و به سبب نزدیکى با حرم مطهر حضرت یحیى بن موسى رضا بازار حضرت خوانده مى‌شود. بازار حضرت به طول تقریبى ۲۰۰ متر از خیابان امام خمینى شروع شده است و به تکیهٔ بزرگ پهنه که در محل اسفنجان قرار دارد، ختم مى‌شود. این بازار داراى ۵۰ باب مغازه است. در شمال بازار حضرت سردر جالب توجهى بنا شده که به سردر جنوبى راسته بازار شباهت کامل دارد. دو قسمت این بازار طورى ساخته شده که در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها نسبتاً گرم است. در چند سال قبل که این بناى تاریخى رو به خرابى بود، با کوشش فرماندار کل وقت با صرف هزینه‌اى قابل توجه، آن را تعمیر کردند و سقف‌هاى فروریختهٔ مِنار را با آجر بازسازى کردند. براى استحکام و زیبایى آن در پایه‌ها تا ارتفاع تقریباً یک متر و نیم از سیمان و در قسمت بالاى آن تا زیر تاق‌هاى ضربى از آجر قرمز استفاده شده است.

منبع : negahmedia.ir

  • امید باقری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی